07.11 - Performance by Ivan Moudov
15.11 - Opening of group show
15.11 - Opening of group show
Market of Desire: Women’s Market
Stefania Batoeva, Tsvetomira Borisova, Liz Elton, Hoa Dung Clerget, Vikenti Komitski, Stéphen Loye, Lazar Lyutakov, Ivan Moudov, Laurane Fahrni, Amikam Toren
Curated by: Boyana Dzhikova & Aaron Roth
С изложбата “Market of Desire: Women’s Market” галерии ПУНТА (София) и Cable Depot (Лондон) откриват новите си локации на бул.Стефан Стамболов №37 на Женския пазар в гр.София. Това е и началото на партньорство между двете галерии за представяне на художествена продукция в рамките на 2025 г.
I. 07.11.2024 г. 18:00, Иван Мудов,
Първият етап на откриващата изложба е сайт-спесифик пърформанс на Иван Мудов в новото пространство на ПУНТА. С него художникът ще нанесе намеси в архитектурната цялост на галерията , полагайки основите на дебютната, групова изложба (и всички останали). В работата си Мудов се занимава със съставните елементи на белия куб, където “светостта на църквата, формалността на съдебната зала, мистиката на експерименталната лаборатория се съчетават с шикозен дизайн, за да създадат уникална естетическа зала” (O’Doherty). В опит да постигне всички тези качества едновременно, пърформансът ще изследва потенциала на художествения жест за трансформация на бивш магазин в галерия.
II. Oткриване на групова изложба: 15.11.2024 г.18:00, Стефания Батоева, Цветомира Борисова, Лиз Елтън, Хуа Клерже, Викенти Комитски, Стефан Лоа, Лазар Лютаков, Иван Мудов, Лоран Фарни, Амикам Торен
“Market of Desire: Women’s Market” (15.11-15.12) разглежда пазара и магазините и витрините като механизми за създаване на желания и мечти.
От една страна, наблюдаваме пряката връзка между създаването на идентичност и света на пазара - самоосъзнаваме и комуникираме себе си в социума през притежанието на определени продукти и марки. Стоките и услугите на пазара често са натоварени със символни значения, отвъд жизнено необходимото и практически полезното; те са включително и комодифициран начин за достъп до “небесното”, но и на упражняване на контрол над физическия свят. Предметите, с които сме заобиколени, служат като опорни точки на нашето битие, поради тяхната сравнителна непроменливост, или поне до скоро. Все по-краткият им живот води до несигурност и тревожност, толкова характерна за настоящето - в тях се синтезира крехкостта на битието.
През съзерцаването на стоките в магазините и фантазиите какво би се случило, ако са наши, създаваме въображаеми сюжети на нашия живот. Веднъж постигнат обаче, идеалът се разпада, а и оттам мотивацията ни да сме активни в някаква посока, да полагаме усилия, да се стремим към нещо. Именно затова, често мечтанието за притежание остава латентно, ние сами възпрепятстваме постигането на обекта на копнеж, за да не го превърнем в част от земния си опит, да го опорочим. В този смисъл, конфликтът между желанието и собствените ни механизми на саботаж са основна движеща сила на пазара на желанията.
Пазарът на желанията определя по-широкия облик на света, в който живеем, и начина, по който избираме да го конструираме. Травмата на едно поколение, провокирана от липси на пазара, е интегрална част от политическите и граждански решения, които то взима, по същия начин, по който желанията на следващото го карат да заема други, диаметрално различни позиции. В контекста на на настоящите глобални геополитически, екологични и социални кризи, всички тези въпроси добиват нова виталност. Именно изкуството, надяваме се, ще бъде медиатор на тези казуси, ще служи като посредник за нови прочити на световните процеси, които имат своите прояви навсякъде, включително и на Женския пазар, на който се намираме.
Изложбата се осъществява с подкрепата на Национален фонд “Култура”, програма “Създаване”.
___
The exhibition thinks of the market and shops as mechanisms for creating desires and dreams.
On the one hand, there is a direct link between the formation of identity and the market - we define and communicate ourselves in society through the possession of certain products and brands. Products and services on the market are often loaded with symbolic meanings; they are, among other things, a commodified way of accessing the 'celestial' but also of exercising control over the physical world. The objects that surround us serve as the fulcrums of our being because of their relative permanence, or at least a permanence that has been a quality of theirs until recently. The increasingly short lifespan of the objects of the material world leads to uncertainty and anxiety - so characteristic of the present - it is as if they radiate within themselves the fragility of being.
Through the contemplation of goods in shops and fantasies of what would happen if we owned them, we create imaginary narratives for our lives. Once achieved, however, any desire system, even an intangible one, breaks down, and hence our motivation to be active in any direction, to make efforts, to strive towards something. This is why the desire to possess often remains latent; we prevent ourselves from attaining the object of desire, lest we make it part of our earthly experience and turn it impure. In this sense, the conflict between longing and our own mechanisms of sabotage are a major driving force in the market of desire.
The market of desire shapes the world we live in and the way we choose to construct it. One generation's trauma, provoked by market failures, is integral to the political and civic decisions it makes, in the same way that the wants of the next generation lead it to take other, diametrically different positions. In the context of the current global geopolitical, environmental and social crises, all these issues take on new vitality. It is art, we hope, that will mediate these problems, that will serve as a facilitator for new readings of global processes that have their manifestations everywhere, including in the Women's Market where we find ourselves today.