©2024   

Solo show by Viktor Petrov
Curated by: Boyana Dzhikova
06.12-04.01.2025
POSTA and PUNTA Gallery (13, Dunav Str.)
Sound:Asís Maria

Global Readiness








Терминът “global readiness” първоначално означава готовността на за военна реакция навсякъде и по всяко време. Той се отнася обаче както до военната сила, така и до цивилното население и по този начин описва състояние, в което се намира цялата нация. С времето понятието се трансформира и, подобно на много феномени от войната, става част от ежедневието и неговия език, появявайки се в области като човешките ресурси и бизнесa.

В изложбата си Виктор Петров изследва атрибутите на властта и тяхното проявление в популярната култура. В есенцията си, това е една семантична изложба в смисъла на това, че разглежда трансформацията на конкретни явления и действия (война, полиция, мобилизация) и тяхното адаптиране в ежедневния език (мода, музикална сцена, свободно време), търсейки невидимите нюанси, в които последните са повлияни от глобалните процеси. Работата изследва начина, по който частната и публичната сфера проникват и повлияват една друга, задавайки въпроса “Всичко ли е политически заредено, дори и профанните или пък лични изживявания?”.

Основна движеща сила на изложбата е тялото на човека. То, макар да не е изобразено директно, присъства латентно през своите атрибути. Художникът свързва елементи от парашутирането, полицейски щитове и техно културата, като разглежда различни нива, на които “тялото е в готовност” - в парашутирането с военни цели, тялото е в състояние на контролирано падане, готово да отвори парашута си, да кацне и атакува. Междувременно, изпаднали в кризите на настоящото, бихме могли да мислим себе си като в положение на свободно падане, в което опасността не е задължително видима (макар да е често осезаема), но трябва да сме в глобална готовност за реакция, за мобилизация. Мобилизацията на тялото от своя страна е еманципирана през техно културата и естетиката на нейните облекла - до голяма степен наподобяващи привързващата екипировка на органите на властта. Тялото се ограничава, или по-скоро символизира своето ограничаване през колани и всякакви кожени елементи, фетишизирайки същите онези принадлежности, а понякога използвайки и тяхната практичност, комодифицирайки ги, овластявайки се - тялото държи себе си само, екипирано за “трип” (пътуване). В някакъв смисъл, отговорът на художническите питания се съдържа в езика на изложбата. Да, всичко е политическо, особено и най-вече тялото.

Локацията на галерия ПУНТА на ул.Дунав №13 отвори точно след пандемията, когато магазините в района на Дондуков и Раковска масово бяха затворили и съответно наемите бяха паднали. Адресът на галерията беше косвен резултат от глобалната здравна криза, в която беше изпаднал светът. При търсенето на термина “глобална готовност” в интернет попадаме на статия във връзка с проекто-договор на Световната здравна организация, международно споразумение, което съдържа стратегия за адекватна реакция при повторно възникване на подобна ситуация. Закриването на галерията в бившето бижутерско ателие с изложбата “Global readiness” съвпада с извървяването на пълен цикъл, резултатът от който рефлектира новото, перманентно състояние на света и всичките предизвикателства, което то представя пред нас.Изложбата се осъществява с подкрепата на Министерството на културата.

___

The term "global readiness" originally means the readiness for military response anywhere and anytime. However, it refers to both the military force and the civilian population, and thus describes a state in which the entire nation finds itself. Over time, the concept transformed and, like many war phenomena, became part of everyday life and its language, appearing in fields such as human resources and business.

In his exhibition, Viktor Petrov explores the attributes of power and their manifestation in popular culture. At its core, this is a semantic exhibition in the sense that it examines the transformation of concrete occurrences and actions (war, police, mobilization) and their adaptation into everyday language (fashion, music scene, leisure), searching for the invisible nuances in which the latter are influenced by global processes. The work explores the ways in which the private and public spheres interfere and influence each other, asking the question "Is everything politically charged, even profane or personal experiences?".

The main driving force of the exhibition is the human body. Although not directly depicted, it is latently present through its attributes. The artist connects elements of parachuting, police shields and techno-culture by looking at different levels at which 'the body is ready' - in military parachuting, the body is in a state of controlled fall, ready to open its parachute, land and attack. Meanwhile, caught up in the crises of the present, we might think of ourselves as in a state of free fall, in which danger is not necessarily visible (though it is often palpable), but we must be in a global readiness to respond, to mobilize. Mobilization of the body, in turn, is emancipated through techno-culture and the aesthetics of its garments - largely resembling the gear of the powers of authority. The body confines itself, or rather symbolizes its confinement through belts and all kinds of leather items, fetishizing those same accoutrements, and sometimes exploiting their practicality, commodifying them, empowering itself - the body holds itself by itself, equipped for "trip". In a sense, the answer to the artist's question is contained in the visual language of the exhibition. Yes, everything is political, especially the body.

The PUNTA gallery location at 13 Danube Street opened just after the pandemic, when the shops in the Dondukov and Rakovska area had largely bankrupted and rents had fallen accordingly. The address of the gallery was an indirect result of the global health crisis the world was in. When searching for the term 'global readiness’ on the Internet, we came across an article regarding the World Health Organisation's treaty, an international agreement that contains a strategy for an adequate response should such a situation arise again. The closure of the gallery in the former jewellery shop with the exhibition Global Readiness coincides with the completion of a cycle, the result of which reflects the new, permanent state of the world and all the challenges it presents us with.

With the financial support of the Ministry of Culture.

︎: Mihail Novakov